«Η ελληνική οικουμενικότητα[i]» (5/10/2013)


Η ελληνική οικουμενικότητα δεν ήταν ποτέ εξουσιαστική, αντίθετα από τη δυτική χριστιανική και την ισλαμική.
Όπως κι αν εμφανίζεται, με τον αρχαϊκό ή τον ορθόδοξο τρόπο, έχει πάντα πνευματικό χαρακτήρα. Στη σημερινή σύγκρουση του δυτικού με τον ισλαμικό οικουμενισμό είναι φυσικό να εμφανίζεται –ο ελληνικός οικουμενισμός- σε υποχώρηση.
Αυτά τα ζητήματα πρέπει να εξετάζονται συστηματικά κι όχι μηχανιστικά. Μέρη εξάλλου αυτής της ελληνικής οικουμενικότητας έχουν περάσει τόσο στη δύση όσο και στην ανατολή, ο καθένας αφομοιώνει με τις δικές του δυνατότητες.
Οι Άραβες «ορθολογίζονται» ερχόμενοι σε επαφή με το ελληνικό πνεύμα, οι δυτικοί ανακαλύπτουν τον ορθό λόγο μέσω των Αράβων. Ο παρακμιακός βυζαντινισμός έχασε την ελληνική οικουμενικότητα στις δύο μεγάλες συγκρούσεις που είχε, στη δύση με τον Καρλομάγνο και στην ανατολή με τον Μωάμεθ: η αποδοχή της χριστιανικής πίστης αυτόματα σε καθιστούσε πολίτη της αυτοκρατορίας τόσο στη δύση όσο και στην ανατολή. Τώρα αρκεί η πίστη στην κατανάλωση! Ποιο είναι αυτό που σήμερα σκλαβώνει τους ανθρώπους; Με σιγουριά μπορούμε να λέμε το δυτικό πρότυπο, της συναθροιστικής, της μηχανιστικής αντίληψης, της κατανάλωσης, του αυταρχισμού και της επιστημοσύνης. Η απαλλαγή μπορεί άραγε να σώσει την ελληνική οικουμενικότητα;
Θα μπορούσε η σημερινή «ορθοδοξία» ν’ αναγνωρίσει μια πραγματικά ορθόδοξη σκέψη, αν κάνουμε την απίθανη υπόθεση ότι μια τέτοια σκέψη μπορεί να υπάρξει και να διατυπωθεί;
Στην ιστορία και την κοινωνία, στα έθνη και στις παραδόσεις υπάρχουν «καθαρές» ή «ορθές» ουσίες;
Ο πραγματικός κίνδυνος που μπορεί να προκύψει από τον χωρισμό κράτους και εκκλησίας είναι η πιθανότης να υπερισχύσουν στη χωριστή εκκλησία οι σκοταδιστές, οι φανατικοί, δηλαδή το βαρβαρικό νέο χριστιανικό στοιχείο, τόσο στο λαϊκό πλήρωμα όσο και στον κλήρο!
   


[i] Η οικουμένη. Με την έννοια αυτή οι Έλληνες δήλωναν το κατοικούμενο από αυτούς μέρος της γης κατ’ αντίθεση με τις βαρβαρικές χώρες.

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου

Σχόλια: